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Capitolo 2° Breve storia Capitolo 4°

La nascita del termine VRML (allora inteso come Virtual Reality Markup Language) è da ricondursi al 1994 in occasione della prima conferenza internazionale sul WWW. Mark Pesce e Tony Parisi avevano sviluppato un'applicazione platform-indipendent chiamata Labyrinth. Riporto qui di seguito degli estratti di un discorso tenuto dallo stesso Pesce ad una conferenza su Vrml nel 95 :

"We knew that any successful Internet technology would have to be freely available - a standard, not a product. We knew that it had to work on a wide range of machines, not just high-end workstations, for it to be truly useful. And we knew, even two years ago, that the Web was the correct delivery vehicle for virtual worlds, the appropriate connective medium between these worlds.

We didn't call it VRML, but Labyrinth, preferring a poetic name to a functional one, and wrote Tim Berners-Lee a message, informing him of our development. Tim was delighted to hear that we'd begun work on a project he considered integral to the future of the Web - the creation of a three-dimensional space within it. He gave us encouragement, and invited us to write a paper for the First International Conference on the World Wide Web. Our paper, entitled simply, "Cyberspace", was quickly accepted, and soon I found myself on an airplane to Geneva, to attend the conference.

It's impossible to fully describe the feeling of that first Web conference. Just 350 people, almost all academic researchers, all completely enthralled with the new universe they were creating. No one ever said that the Web would change the world - that was understood. [...].

At this conference Dave Raggett introduced the phrase VRML. I winced when I first heard it, for two reasons; because it was so un-poetic, and because, the moment I heard it, I knew it would stick, that we would be stuck with V-R-M-L forever. And, in a cramped meeting room at CERN, Brian Behlendorf and I crossed paths. He was impressed with the ideas, enough so to talk his employers at WIRED - who were setting up a commercial Web site of their own - into giving us enough disk space and computer time to set up a mailing list to discuss the formal specification of a Virtual Reality Markup Language.

You can trace most of VRML's roots back to that conference. [...] "

[Mark Pesce]

In quella conferenza Tim Berners-Lee e David Ragget (inventori di HTML e HTTP) tennero un dibattito su VRML. Successivamente Silicon Graphics offrì Open Inventor (derivato da OpenGL, la libreria grafica sviluppata dalla Silicon Graphics) come supporto per il formato VRML. E nel maggio 1995 fu rilasciata la prima versione : VRML 1.0. Successivamente, nel gennaio del 1996 venne rilasciata una versione 1.0c, più chiara della precedente. Nel dicembre del 1995 fu proposto che la successiva versione contenesse la possibilità di introdurre semplici comportamenti. La versione 2.0 è stata rilasciata il 4 agosto 1996.

Una caratteristica nello sviluppo del vrml è che si è preferito procedere per singoli passi. Con la versione 1.0 ci si è preoccupati della rappresentazione statica del mondo ; con la versione 2.0 si è poi introdotta la possibilità di associare comportamenti agli oggetti, sia con delle tecniche proprie del vrml che mediante interfacciamento con java. In ogni caso, sono stati omessi dalla versione 2.0 tutti gli aspetti di multi-utenza che faranno parte della prossima specifica.

In questo tutorial verrà analizzata la versione 2.0, tralasciando completamente la 1.0. Il motivo principale sta' nel fatto che le due versioni non sono compatibili fra di loro e che i mondi vrml 1.0 tenderanno via via a sparire.